21 October 2010

Kebahagiaan dalam perpisahan


Pembuka kata,

Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan aku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang..........
(Shahir AF8, 2010)

-Disclaimer-
Entry ini tiada kena mengena langsung dengan lagu syahdu dendangan penyanyi popular kacak ber'braces' dari program realiti terkenal di Tanah Melayu ini. Segala kesulitan amat dikesali.

Okay, enuf mengarut. Straight to the point. Tadi dapat surat dari uni. Alhamdulillah, dapat anugerah lagi. Syukur2....Dahla memang excited gile tunggu nak konvo sebab dapat jumpa kawan2 balik (lama gilee kot tunggu nak konvo. adehh.....) Plus dengan award ni...Yippie!!

Wait...wait...award ni takla se'grand' Anugerah Naib Canselor mahupun Anugerah Canselor tu. Huu...tak layak la dapat yang tu. (ohh, how i wish i was a bit 'hardworking' before...). Ni anugerah kecil-kecilan saja. Untuk orang2 yang stadi-tapi-banyak-main macam aku ni. Huu......


And suddenly i wonder~~~~

Selalu orang cakap- "Every cloud has a silver lining". Means that for everything that happened, happens for a reason. And there are always something good behind it. Atau dalam bahasa simplenya, setiap yang terjadi ada hikmahnya.
Macam apa yang berlaku kat aku sekarang. Kadang-kadang aku rasa macam down sangat sebab terlalu lama menunggu sesuatu yang amat aku ingin-inginkan. Tapi sampai sekarang aku tak dapat. Sedih, sedih sangat. Yes, aku mengharapkan sesuatu, tetapi ternyata percaturan-Nya adalah yang terbaik. Tuhan menghadiahkan sesuatu yang lebih indah untuk aku. Benarlah,
"Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya."

Dan kadang-kadang jua kita diberi suatu kebahagiaan/dipenuhi apa yang kita inginkan untuk menguji kita. Supaya bersyukur, tidak sombong mahupun riak dengan apa yang kita miliki. Tapi selalunya kita lupa. Kita alpa dan sering dibuai dengan keindahan sehingga melupakan kata2 syukur itu. Padahal segala2nya milik Dia. Bila2 masa je boleh ditarik balik. Kan?

So kesimpulannya, bila kita diberi ujian, diduga oleh Allah, jangan sesekali kita mengeluh. Becoz He may not give you everything, but He DECIDES what's best for you. Dan jika kita diberi kesenangan, bersyukurlah. Sesungguhnya apa yang ada di langit dan di bumi ini, semua adalah milik-Nya.


*masih tercari-cari apa kaitan entry ini dengan tajuknya? Sama2lah kita renung-renungkan....*

1 comment:

abcde said...

congrate! ble la aku nak merasa semua yg ko dpt ni..every cloud has a silver lining is indeed true~

Daisypath Anniversary tickers