23 October 2010

Belajar, belajar, belajar


-Exam Mode-
Sekarang kan tengah minggu exam kan?
Jadi, Good Luck untuk semua!

"Learning is a never ending process"

Urmm, saje nak kongsi pengalaman masa memegang title seorang pelajar dulu. Orang kate, zaman sekolah/uni adalah zaman yang paling best skali! Yup, it is soo true! Bile da abes blaja ni, mesti terkenang2 pahit manis masa blaja dulu. If only we could turn back time....hurmm~~

Benda yang paling kita 'taknak', n rasa cam nak elak je, of coz la exam kann?? Laagila kat Malaysia nie education die, exam-oriented. So memang asyik examm je la....

Aku? Aku jenis orang yang stadi last minit. Ohh, sila jangan sesekali ikut perangai buruk nih. Huhu....Ntahla, macam 'tak reti' nak stadi awal. (Sebenarnya pengurusan masa yang tak betol! Ishk3....) Moral: Sila buat jadual harian anda dan ikut! Actually, dulu aku ade je wat jadual stadi. Lawa je, siap kaler2 segala bagai. Tapi, tak ikut. Tak guna ade jadual cantik, tapi masa aku ke laut jua~~~ *geleng2 kepala*

Lagi, aku bukan jenis orang yang kuat menghafal. (Maybe sebab tu aku tak ditakdirkan untuk jadi budak sains hayat kot~~) Cara aku, aku suka buat short note. Tapi ikut kadar kerajinan jugakla..Hihi... (See? betapa malasnya budak sorg ni!) Urmm, bagi aku cara yang paling berkesan untuk aku stadi ialah dengan buat latihan banyak2 n review soalan2 past year. So dari situ kita boleh tengok trend soalan n boleh fokus pada satu2 topik. (Ehem, saya memberi tips yang mungkin berguna disini. Sila ambil perhatian :p)

Aku ade sorang kawan dulu, die sangat suka menghafal. Segala notes semua die nak hafal. Well, mungkin bagi die itu cara terbaik untuk die stadi kan? Setiap orang ade cara masing2...Jangan plak kita g ikut cara stadi seseorang tu dgn melulu hanya kerana die top student. We have to know our own limit. Belajar ikut kemampuan kita. Jangan plak tengok orang stay-up sampai kol 3-4 pagi, kita g ikut gak. Kang tak pasal2 pengsan esoknye...

N another thing yang penting juga is FOKUS masa dalam kelas. Plus, NEVER SKIP CLASS! Ye, bukan nak kate saya budak baik, tapi saya memang tak pernah ponteng klas. Penting woo pegi klas. (da memang tanggungjawab kite pon kan...) Walau tak minat macam mana pon kat subjek tu, pegi je klas. Maybe dlm klas lecturer bagi hint utk soalan final exam nanti. Untung kan?

Lagi.......
--> mohonla restu ibu ayah. Mintak maaf. Mintak diorang doakan kejayaan kita. (Even kita tak mintak pon, our parents never fail to pray for our success kan?) *Love u mom, dad*

Yang paling2 penting lepas kita dah usaha, TAWAKAL. Jangan plak tak usaha, tau nak tawakal je....haish..

---mari join saya stadi!---


^^Ucapan Selamat Berjaya ini ditujukan khas buat adik2 saya yang bakal menduduki peperiksaan mereka. (Bella-Ujian akhir tahun darjah 4, Iqah-Final exam UNITEN, Adib-SPM) Juga buat sahabat handai di mana jua anda berada. Semoga Allah merahmati kalian dan mendapat keputusan yang cemerlang. Amin...^^

No comments:

Daisypath Anniversary tickers