13 July 2010

talking to strangers

aku ni bukan jenis orang yang ramah tamah untuk tegur orang2 yg aku xkenal ni.
except kalau orang tu yg tegur dulu, n org tu nampak cam ok (mksudnya bukan muka cam nak culik org) then aku boley la nak sembang2 pastu...

tapi ni lain cerita nya...

arini aku pegi pejabat pos. nak pos barang kawan2 aku yg tertinggal dari umah sewa dulu tu. ade dua kotak (satu agak besar. satu kecik kiut miut je -bak kate akak yg jaga kaunter tu).
so aku terusla pegi kt kaunter bungkusan. nak isi borang sume n nak timbang.
kt kaunter tu time tu ade sorg pakcik ni tgh tunggu.(aku agak pakcik ni lagi tua dari ayah aku)
aku beratur je la kat blakang pakcik tu.
tibe2 die tegur aku....

pakcik: diorg ni keje lmbt la.
aku: haa?... (muka agak blur)

dalam hati -"apsal pakcik ni...xpela, senyum je.."

pastu pakcik tu cm ngomel2 lagi.
aku wat2 dgr je. aku pon xbrape clear ape yg die dok membebel tu. aku just angguk, senyum n iye kan aje ape yg die ckp. for sure die bebel psl service yg lmbt.
aku dh wat2 cm pandang kiri kanan, belek2 hset.
pastu pakcik tu tnya lg...

pakcik: mintak la kje kt sini.
aku: haa? (cam taw2 plak aku tgh menganggur skg ni)
pakcik: diorg ni sume dah tua2. keje pon lambat. pakcik pon dulu mcm tu. dulu masa muda2, bley pnjt tiang sane, pnjt tiang sini. skrg ni da tua. nk pnjt satu tiang pon da menggigil...

urm, aku xtnya plak pakcik ni keje ape....keje btolkan kabel kot....
pastu pakcik tu tnya lagi....

pakcik: umo brape?
aku: urmm, 21....
pakcik: anak pakcik ade sorg umo 22. yg pertama umo 24. anak pakcik dulu ade mintak kje kt cni. tp xdapat. kalau ade kenal org atas, senang. skjap je mst boleh dapat...
aku: hehe...

pastu die ckp ape lagi ntah. aku xbrape dgr. (actually, mmg x pay attention pon). die cite psl family die rsnya..psl anak2 die sume....aku angguk2 je...

ok, part yg xboley blah nye.....
die tnya....

pakcik: umah kt mane?
aku: taman matahari.
pakcik: jom g minum2 pasni..
aku: haa? xpela.......(WTH!! tibe ajak aku g minum2 plak...)
pakcik: ala, kejap je. sembang kt cni kna bdiri. jomla g duduk2 mane2....
aku: xpe2, pasni ade keje lain kna wt...(aku dh fikir macam2 alasan utk diberikan...)
pakcik: nape? takut boifren nampak?
aku: ehh..xdela..xpe2....(haih...pakcik ni pesal laa....)
pakcik: jomla.....
aku: xpe2...(aku geleng2 kepala....)
pakcik: ala nak takut ape. awak ni pn baya2 anak pakcik je...
aku:................(xtaw nk jawab ape. so pandang tempat lain)

aku da cm risau gile. cm psyko je pakcik nih.
dlm hati- manela akak yang jaga kaunter ni....cepatla datang.
tak lama pastu, akak yg jaga kaunter tu pon datang.
fuhh~~ alhamdulillah......selamat....
pakcik tu setel hal die n blah.....

aku pon setelkan hal aku. terjadi plak satu insiden.....

aku beli setem sume n nak tampal kt surat. akak kt kaunter tu tunjuk tmpt kt tepi tu ckp kat situ ade gam. aku pon pegila....
ade sorg mamat cina ni tgh tulis2 kt sampul surat die. n kt dpn die ade satu gam. glue stick lg. aku dgn tak fikir ape2 terus sambar gam tu n lekatkan setem kt sampul surat aku.
dah siap tampal2 sume, baru aku prasan. ade satu botol gam kat situ. (yg cair dlm botol)
then aku trfikir- "alamakk....gam ni mesti that guy tu yg punya...btol gk, mane ade pejabat pos sediakan gam yg jenis stick. mstila gam cecair kan.....adehhh....aku ni pon, pakai ambek je. bukan nak tnya dulu. malu2!"
aku pegi balik kt mamat cina tu...

aku: sorry, ni u punya ehh?
theguy: ye....
aku: eh, sorry eh...saya ingat memang yg kt cini punya...
theguy: takpe2. it's okay...
aku: sorry2.....

huu....then aku pon terus pos surat dan blah dgn cepatnya dari pejabat pos itu.....

aku pon jalan kaki nak g bus stand balik.....tibe2 kt tengah jalan. selisih dengan sorg pakcik ni...ni pakcik lain. bukan yg kat dalam post-office tu.

pakcik: dik, adik orang cini eh?
aku: (terkejut. sebab pakcik tu cam tanya tiba) a'ah....
pakcik: kat cini kt mane kdai makan melayu ehh?
aku: urm...(berfikir seketika n tgk keliling....mane ehh...kt area situ mmg xbanyak kdai mkn melayu. yg ade pn kdai mamak kt hjung jalan tu n kat seberang jalan ade mcD. so aku pn jawab...)
aku: maaf la pakcik. saya xbrape sure. saya pon jarang makan kt area2 sini.
pakcik: xpela, terima kasih..

aku pon terus jalan. actually, ade je kdai makan melayu yg aku taw. tp agak jauh dari situ. kalau nak explain pn aku bkn reti sgt. kang sesat pakcik tu plak...(sbnrnya, aku nk mengelakkan diri dari bercakap dgn org yg aku tak kenal. huu....) tapi,ape salahnya tolong pakcik tu kan? sory pakcik!


anonymouS:: lain kali jgn jalan sorg2!

No comments:

Daisypath Anniversary tickers