06 August 2011

Kenangan di bulan Ramadhan.

Bile cakap pasal kenangan di bulan puasa ni, mesti kita tersenyum2 teringat balik kisah kita puasa masa kecik2 dulu kan? Curik2 minum air, susah gile nak bangun sahur, main kat luar sampai lupa nak balik umah pastu kena kunci takleh masuk umah (aku ler tu. Hihi!). Macam2 kan? *nanti aku cerita pasal kisah2 ni...:p

Ape yang aku nak cerita kat sini ialah cerita bulan Ramadhan 2 tahun lepas. Masa tu aku tengah wat degree lagi. Kisahnya, dulu aku hanya duduk hostel masa first year je. Pastu pindah berdikari dok luar. Second year, duduk rumah sewa kat Seksyen 2. Then pindah sebab kontrak da abes n ade ‘masalah dalaman’ sket. Third year first sem, aku pindah umah Seksyen 3. Ketika inilah berlakunya tragedi. Huhuhu…..

Umah tu besar, siap renovate jadi ade banyak bilik. Bape orang yang duduk umah tu pon aku tak sure. Sebab ramai sangat. Tapi tak kisahla sebab masing2 pon buat hal masing2. Sewa pon tak brape mahal. Sume kira ok je la….Sampailah satu hari ni kitorang dapat tau yang tuan umah ni rupa2 nya ade kes ngan polis. Pastu air umah tu rupa2nya air curi bawah tanah. Ape lagi, memang kena potong la pastu.

Yang jadi mangsa of coz la kitorang yang sewa umah tu. Air da takde, kitorang (aku ngan coursemate 4 orang) terpaksa ‘merempat’ tumpang bilik kawan2 kitorang yang duduk hostel. Pastu dalam tengah2 sem tu kena cari umah sewa lain. Memang gelabah gile kitorang. Siap mintak lecturer postponed quiz n test untuk kitorang. Memang sangat tak terurus time tu. Nasib baik kawan2 n lecturer faham situasi kitorang.

---sekadar gambar hiasan---

At last, kitorang jumpa jugak umah sewa baru kat flat Seksyen 7. Umah da dapat, timbul plak satu lagi masalah- camne nak angkat pindah barang2 kitorang ke rumah baru? Umah plak kat tingkat 5. Hamek kaw. Nasib baik jugak time tu kawan ayah Nani, die ade lori. So mintak tolong pakcik tu.

Barang2 kitorang berempat, dua trip lori 5 tan! Banyak tak banyak tu….Pastu nak angkat naik atas lagi. Bayangkan lah, bulan puasa time tu. Penat gile…Kitorang angkat barang dari umah lama time petang. Plannye nak angkat naik umah baru lepas berbuka. Time berbuka pon kitorang tak makan banyak. Just minum air ngan makan roti sket. Sebab taknak makan banyak sangat, nanti senak perut plak. Rasa kesian gile kat kitorang….T_T

Nasib baik pastu ade 3 orang dak laki kosmate kitorang datang tolong angkat barang. Memang berterima kasih banyak2 kat diorang sebab sanggup tolong kitorang. N ade jugak budak2 yang duduk tingkat bawah tu tolong skali.

Lepas siap2 angkat barang sume, kitorang mandi2, then baru dapat melantakk makan banyak2. N blanje la jugak kawan2 yang dah bersusah payah tolong kitorang tu. Naik atas, dalam semak2 umah tu kitorang redah je tido kat hall ramai2. Hahaha…..

Dan demikianlah kisah aku di kala awal bulan Ramadhan 1430H.

Pasni nak cerita plak kenangan hampir kena tinggal bas ekspres nak balik raya. Huuu….

No comments:

Daisypath Anniversary tickers